Het EBC-team

Passie, ervaring en voldoening zijn drie sleutelwoorden van EBC. Alle ballonvaarders van de European Balloon Corporation zijn ervaren professionele ballonvaarders (en het meerendeel zijn instructeurs). Ze hebben al sensationele vaarten gemaakt, zoals een vlucht over de Chinese Muur (wereldpremiere), boven de woestijn van Nieuw-Mexico, Marokko, Tunesië, Quatar, Chili, Malaysia,Thailand,Karakoum (de gevaarlijkste van de wereld), de oversteek van het Kanaal, opstijgingen van op het Rode Plein te Moskou,... met heel veel plezier zullen zij over hun avonturen tijdens uw vlucht vertellen.

De firma is gesticht in 1991 door Benoît Siméons en beheert een vijftal luchtballonnen. De manager was indertijd de jongste Europese ballonvaarder. Hij was toen slechts 16 jaar oud. Hij is afkomstig uit een ballonvaarders familie. Het gerucht doet zelfs de ronde dat hij in een ballonmand is verwekt, wie weet? Zijn twee broers Patrick & Jean-Frédéric zijn ook ballonvaarders.

Benoit is van opleiding handelsingenieur en is gepassioneerd in het organiseren van expedities over de hele wereld. Vice-kampioen als luchtschippiloot, helikopterpiloot, wereldrecordhouder lange afstand en winnaar van de bekende Gordon Bennett 2005 gasballonrace, nationaal recordhouder van afstandvaart en hoogterecord. Benoit is ook parachutiste en professionnelle helikopter piloot.

Hij heeft van zijn passie zijn werk gemaakt en neemt jullie graag mee de lucht in.

Bertrand Piccard is regalmatig in contact met de ballonvaarders van EBC in het kader van verschillende projecten (zie rubriek nieuws).

Geschiedenis

Ballonvaren is begonnen in Frankrijk. Twee broers, Etienne en Joseph hebben in 1782 al verschillende keren geprobeerd om een heteluchtballon, gemaakt van papier, op te laten stijgen. Tot dan toe altijd onbemand omdat ze niet zeker wisten of je hoog in de lucht adem kon halen.

Om dit uit te proberen bouwen ze een ballon van linnen en papier van 20 meter hoog. Op 19 september 1783 laten ze deze ballon de lucht in gaan met eronder een mandje met daarin een haan, een eend en een schaap

Omdat deze dieren het overleven wordt besloten een nieuwe ballon te bouwen, nu om mensen te vervoeren. Op 21 november 1783 vertrekt deze heteluchtballon vanaf kasteel de la Muette bij Parijs.

Aangezien het vuur op de grond blijft kunnen de ballonvaarders de ballon onderweg niet verwarmen en komen ze na 25 minuten weer op de grond terecht, 8 kilometer van hun vertrekplaats.

Aan boord van deze ballon waren Pilatre de Rozier en Markies d'Arlandes.

Rond deze tijd proberen meer mensen met hun uitvinding de lucht in te gaan. Jacques Charles werkte aan een ballon gemaakt van zijde met een soort rubberen bekleding en gevuld met waterstof.

Op 1 december 1783 vertrekt Charles met zijn gasballon vanaf kasteel des Tuileries in Parijs. De vaart duurt 2 uur en hij komt 35 kilometer ver. Ballonvaren was toentertijd niet zonder risico.

De eerste ballonvaarder, Pilatre de Rozier, was helaas ook het eerste dodelijke slachtoffer. Op 15 juni 1785 probeerde hij in opdracht van de Franse koning met een gecombineerde waterstof- en heteluchtballon het Kanaal over te steken. Het open vuur kwam te dicht bij het zeer explosieve waterstof en de ballon explodeerde..

De eerste ballonvaarten leidden tot een echte ballonmanie. Op allerlei voorwerpen zijn afbeeldingen van ballonnen terug te vinden.

In veel landen werd geprobeerd om ook een ballon te bouwen. Ook werd er nagedacht over de besturing van de ballon ( met zeilen als van een zeilboot?) en de toekomstige functie van de ballon. Daarbij schoot de fantasie soms erg ver door. Zo ontwierp de Duitser Dunkert in 1784 een ballon van de toekomst met de naam 'Minerva'. Deze was groot genoeg voor een paar honderd mensen en met een café-restaurant, een ziekenhuis en zelfs een kerk aan boord. Volgens Dunkert zou deze ballon op 10 maart van het jaar 2240 het luchtruim kiezen.

Blanchard overleed in 1809 en na zijn dood werd zijn stuntwerk voortgezet door zijn vrouw, Madeleine Sophie Armant Blanchard. Een vrouw in een gasballon was in die tijd erg bijzonder en zij trok dan ook veel publiek. Ze maakte meestal een echte show van het opstijgen door ook vuurwerk te gebruiken. Op 7 juli 1819 stijgt ze op vanuit de Tivoli-tuinen in Parijs. Bij het afsteken van het vuurwerk gaat er iets mis en vat het gas van de ballon vlam. Het publiek denkt dat dit weer een nieuwe stunt van haar is en begint te juichen.

Mme Blanchard valt met haar ballon te pletter op een dak. Ze is de eerste vrouw die met een ballon om het leven komt.

Langzaam beginnen de gasballonnen ook een militaire functie te krijgen. Op de illustratie hieronder zweeft de commandant van het Franse ballonkorps boven het slagveld bij Fleurus in 1794. Hij bespiedt het Oostenrijkse leger en de berichten die hij maakt laat hij langs de tuikabels vanuit de ballon naar de Franse officieren op de grond glijden.

Pas in 1804 stijgt de eerste Nederlander met een gasballon op. Op 29 augustus vertrekt Abraham

Het is wel duidelijk geworden dat al snel de gasballonnen verkozen werden boven de heteluchtballon.

Het was de Zwitser A. Piccard die met de door hem uitgevonden bolvormige en luchtdicht afgesloten ballongondel daarin een grote verbetering bracht en met zijn opstijging aan boord van de 'FNRS' op 27 mei 1931 een reeks van ballonvaarten naar de stratosfeer inleidde die met de opstijging van de 103!600 m3 grote ballon 'Explorer II', met aan boord de kapiteins Albert W. Stevens en Orvil A. Anderson, op 11 november 1935 met een absoluut wereldhoogterecord van 22!066 m haar voorlopige bekroning vond. Bij de daling konden de beide inzittenden zich met hun parachutes redden, nadat het omhulsel van de 'Explorer' het had begeven.

Pas in augustus 1978 slaagden drie Amerikanen (B. Abruzzo, M. Anderson en L. Newman) erin om als eersten met een ballon de Atlantische Oceaan over te steken in een vlucht die 5 dagen en 17 uur duurde. Het afstandsrecord voor ballons werd gevestigd op 9-12 november 1981 door de Amerikanen B. Abruzzo, R. Clark en L. Newman en de Japanner R. Aoki. Met hun heliumgevulde ballon 'Double Eagle V' (inhoud 111300 m3) legden zij 8382, 54 km af van Nagasjima in Japan naar Covelo in Californië.

Het is al vaak geprobeerd met een ballon de wereld rond te gaan. Veel van die pogingen zijn mislukt. Maar in maart 1999 lukte het de Breitling Orbiter 3. Aan boord waren de 41-jarige Bertrand Piccard en de 51-jarige Brian Jones. De tocht was maar liefst 46.795 kilometer en ze deden er 19 dagen 21 uur en 55 minuten over.

Bij zo'n poging probeert men om in de straalstroming te komen. Dit is een sterke stroming op de hoogte van zo'n 10 kilometer. Als je daarin terecht komt, vaar je bijna vanzelf de wereld rond. Het is zo hoog echter wel heel koud en de lucht is er ijl. Daarom kun je zo'n tocht niet met een gewone luchtballon maken. Men moet een dichte cabine hebben die goed beschermt tegen de zon en de kou en tevens is voorzien van een heleboel instrumenten. Ook moet men voedsel, zuurstof en water voor de hele reis meenemen. De cabine is daardoor veel zwaarder dan een rieten mand, waardoor je een veel grotere en sterkere ballon moet hebben.

Op dit moment zijn er ongeveer 300 luchtballonnen in België!

Benoît Siméons

Benoît Siméons


Luc Trullemans

Luc Trullemans-weervoorspeler

 

 

 


eerste ballonvlucht

 


De luchtballon "Réveillon" van de gebroeders Montgolfier.

Etienne de MontgolfierJoseph de Montgolfier
Joseph de Montgolfier
eerste ballonvlucht


De "Roziere" van Pilâtre de Rozier
Pilatre de Rozier
Pilâtre de Rozier


Bretling Orbiter
Breitling Orbiter III